Ecocert, Cosmos ..a iné certifikácie

Ecocert, Cosmos ..a iné certifikácie

Na niektorých výrobkoch, ktoré sa hrdo prezentujú ako bio/eko/prírodná/organická
(o tomto označení chystáme samostatný článok), môžete nájsť označenie, resp. logo Ecocert-u.

Čo to vlastne znamená? Ja som sa s týmto stretla až vtedy, keď som naozaj na ocenený produkt narazila pri nákupe, dovtedy som netušila, že nejaká takáto organizácia existuje. Vyvstala pre mňa otázka, o čom celý proces certifikácie vlastne je. Preto blog na túto tému. Nech vieme, čo nakupujeme. Ecocert bolo vlastne prvým certifikačným strediskom, ktoré sa nejakým spôsobom snažilo stanoviť štandardy pre to, čo je vlastne prírodná a organická kozmetika. Čo je dosť fajn, lebo veľakrát sa stretávame s tým, že výrobok má v zložení jeden esenciálny olej a hrdo sa nazve prírodnou kozmetikou. Aj voči nám spotrebiteľom je toto príjemný krok.

Aké sú teda štandardy na to, aby niečo dostalo certifikáciu Ecocert-u?

Zloženie výrobku je z obnoviteľných zdrojov, spracované procesmi šetrnými k životnému prostrediu. Ecocert kontroluje, či daný produkt neobsahuje: parabény, phenoxyethanol, GMO, silikóny, PEG, syntetické farbivá a parfumy, zložky živočíšneho pôvodu (okrem produktov zvierat ako napr.: mlieko, med, atď.)

Obal výrobku je recyklovateľný alebo odbúrateľný.
Ecocert v rámci kozmetiky udeľuje 2 typy označenia Ecocert – organic cosmetic alebo Ecocert – natural cosmetic.

Označenie Organic cosmetic má prísnejšie kritériá, musí obsahovať minimálne 95% rastlinných zložiek a minimálne 10% z váhy zložiek musí byť organicky pestovaných.

Označenie Natural cosmetic musí obsahovať 50% rastlinných zložiek a minimálne 5% z váhy produktu musí byť organicky vypestované. Ak produkt spĺňa tieto kritéria prechádza auditovou kontrolou pracovníkmi Ecocertu. Štandardy pre kozmetiku sú veľmi konkrétne špecifikované v asi 40-stranovom dokumente. Nieže by sa nám nechcelo, ale je to naozaj ťažko vyextrahovať, čiže ak má niekto veľký záujem tieto štandardy poznať, sú mu prístupné na tomto linku.

Taktiež sa na kozmetike môžete stretnúť s označením COSMOS, ako s jednou z variánt certifikácie organickej alebo prírodnej kozmetiky. Spoločnosť COSMOS vznikla založením piatich organizácií v rámci Európskej únie. Založili ju spoločnosti: už spomínaný Ecocert z Francúzska, Cosmebio z Francúzska, BDIH z Nemecka, ICEA z Talianska a Soil Association z Veľkej Británie. Dohodli sa na zlúčení svojich štandardov pod touto hlavičkou. Okrem dôrazu na zloženie produktu, kladú taktiež dôraz na balenie, ktoré by malo byť minimalistické, priateľské voči životnému prostrediu, a taktiež výroba musí byť naplánovaná tak, aby bola tiež šetrná voči životnému prostrediu, čo zahŕňa aj odpadové plánovanie.

Takže tu máme jednu stranu mince.

Krásny certifikačný proces, ktorý sa nám snaží garantovať, že ich nálepka zaručí, že produkt, ktorý držíte v rukách je naozaj v poriadku vzhľadom na ich vysoké štandardy prírodnej a organickej kozmetiky. Ale máme tu jedno veľké ALE! Každá sranda niečo stojí. A aj certifikačný proces niečo stojí. A stojí dosť. Rádovo hovoríme o tisíckach eur, samozrejme že to nie je jednorazová záležitosť. Ecocert, Cosmos a iné organizácie si potrpia na pravidelných kontrolách produktu, s čím sú spojené ďalšie poplatky.

Na jednej strane stojí zavedenie poriadku do celého chaosu okolo prírodnej a organickej
kozmetiky a na druhej, nemalé náklady pre producenta takejto kozmetiky. Producent tieto
náklady môže sekundárne preniesť na cenu produktu, resp. toto nie je asi proces, ktorý by si
malá manufaktúra dokázala finančne vykryť, hlavne nie vo svojich začiatkoch. Je teda na každom z nás, či naozaj pre nás tá nálepka garantuje tú kvalitu, ktorú hľadáme, alebo sú pre nás prioritne dôležité iné aspekty produktu. Tu neexistuje, podľa nás, správnaodpoveď. Každý sa rozhodujeme na základe vlastných kritérií, a tak je to v poriadku. Každý máme na to právo.

My sa určite produktom, ktoré toto označenie nesú brániť nebudeme,
ale takisto to nebude pre nás prioritné kritérium, na základe ktorého by sme eliminovali
zaradenie produktu do nášho e-shopu. V tom prípade by sme museli vyradiť takmer
všetkých, ak nie všetkých, slovenských výrobcov. Kladie to nároky aj na spotrebiteľa. Ak nám záleží, čo nakupujeme, venujme pozornosť zložkám. My sa budeme snažiť priniesť čo najviac blogov na tému zložiek v kozmetických produktoch.


 

Zdroje:
Oficiálna stránka Ecocertu: http://www.ecocert.com/en/index.html
Oficiálna stránka Cosmos: https://cosmos-standard.org/
Stránky producentov, ktorí uprednostnili dobrú povesť u zákazníkov pred nálepkou nejakej
agentúry a prečo sa tak rozhodli:
http://www.fromthebathtub.com/2013/01/certification-proliferation-real-costs.html
https://www.annmariegianni.com/why-were-not-certified-organic/

Zobrazené: (178)